Dispar Instructiunile 636 si apare OMAI pentru folosirea câinilor de serviciu
Cu o ”vechime” de aproximativ 20 ani a actului care a stat la baza functionării și organizării activității de lucru cu animalele de serviciu din Ministerul Afacerilor Interne, există în lucru un proiect de OMAI privind activitățile cu câinii de serviciu care să înlocuiască Instructiunile 636/2005.
Pe de o parte, ne-am putea gândi că este un lucru benefic faptul că aliniem modalitatea învechită de lucru existentă la acest nivel cu norme eficiente, care să vină în sprijinul armonizării unor modalități profesioniste de utilizare benefică a câinilor de serviciu, mai ales în contextul în care a fost emisă noua concepție de organizare a structurilor de Politie Canină, care a lăsat în curtea Poliției Române doar câinii specializati pentru detectare mirosuri, dispărând astfel categoria câinilor de patrulare-intervenție, categorie care a fost preluată de Jandarmerie în totalitate (normă pe care o dezaprobăm în totalitate). Mai mult decât atât, în acest moment există în curtea Poliției Române peste 130 animale de serviciu din categoria câinilor de patrulare-intervenție, care, cel puțin teoretic, nu mai pot fi utilizați în scopul pregătirii lor, nemaiexistând această specializare.
Pe de altă parte, analizând textul propus în proiectul actului normativ de modificare, realizăm că, din nou, se intentionează să se facă o ”reformă” pe genunchi, ducând în derizoriu munca depusă de conductori și minimizând eventualele rezultate ce pot fi evidentiate prin utilizarea eficientă și operativă a animalelor de serviciu.
Atașăm alăturat extrase din proiectul de ordin, care o sa reliefeze modalitatea superficială prin care este tratat acest subiect, în unele dintre propuneri și pe care vom dori să formulam amendamente care să corecteze minusurile identificate.
Va fi reglementată situația prin care un conductor va putea avea în dotare și al doilea câine de serviciu din aceeasi categorie sau alta, cât și un singur exemplar canin care să poată fi specializat pe 2 linii de muncă, dacă este posibil acest lucru.
Programul poate fi stabilit si la forma de organizare 12/24, 12/48 caz în care se modifică forma de executare a antrenamentelor si a celorlalte activități specifice.
Se propune majorarea pragurilor minime și maxime de temperatură exterioară resimțită, în care să fie utilizat câinele de serviciu, de la -10 grade actualmente la -15 grade pentru pragul minim, respectiv de la +30 grade în acest moment la +35 grade în viitor pentru pragul maxim de temperatură, propunere pe care o dezavuam în totalitate și ne vom opune vehement unor astfel de tratamente groaznice de utilizare a câinilor de serviciu, inclusiv prin sesizarea organizatiilor de profil pentru protectia animalelor.
De asemenea, total impropriu, se propune utilizarea câinilor de serviciu pentru un număr de ore mult mai mare decât în prezent, pentru misiuni specifice, cât și reducerea programului de antrenament cu acesta, motiv pentru care dorim intervenția pe proiectul de ordin în vederea respectării unor timpi de antrenament si repaus corespunzători atât pentru animal, cât și pentru conductor.
Având în vedere cele indicate mai sus, cât și nevoia de a obtine feedback real de la cei din teren, vă solicităm să ne transmiteți propuneri și observații pe marginea acestui OMAI, în vederea susținerii acestora de către reprezentantul organizației noastre sindicale care va participa la ședința de la nivelul Comisiei de Dialog Social.
SCHIMBAREA SUNTEM NOI!
ECHIPA SIDEPOL