Iar ”începe” reforma M.A.I. – partea a IV-a

S-a desfășurat bilanțul întregii activități M.A.I., activitate realizată tot pe spatele celor de la firul ierbii, a căror doleanțe, cereri, propuneri, revendicări au rămas în mare nerezolvate de ani de zile, ajungând până în stadiul cronicizării. După ore bune de prezentări ale unor indicatori ”artificiali”, care nu reflectă deloc situația reală a unui sistem aflat în picaj liber de peste un deceniu, a sosit momentul declarațiilor printre care și cea a domnului ministru Bode, din care extragem următoarele pasaje:

  • Am început deja o serie de analize privind procesul de reformă în MAI prin care urmărim: optimizarea funcțională a structurilor MAI, eliminarea suprapunerilor de competențe între structuri sau instituții, echilibrarea repartizării resurselor, crearea unui mecanism unitar, la nivel de județ, care să asigure resurse materiale pentru toate structurile operative ale MAI; impunerea utilizării procedurilor de lucru electronice și a sistemelor de management electronic al documentelor, precum și alte obiective pe care le voi prezenta în momentul în care vom finaliza proiectul de reorganizare.
    Opinie: Analize, pre-analize și post-analize s-au tot făcut de ani de zile, încă de acum doi ani s-a promis o reformă, însă am primit doar o lungă așteptare. În rest doar vorbe, în lipsa unui plan de reformă la care să aibă acces și sindicatele, și angajații, etc, nu ne putem exprima decât îngrijorarea.
  • Toate aceste măsuri ne vor ajuta să creștem capacitatea de prevenție și reacție imediată în fața unor riscuri atât în planul ordinii publice, cât și în cel al situațiilor de urgență.
    Măsurile menite să crească capacitatea de reacție și prevenție trebuie susținute de investiții majore dar și de rezolvarea unei cronice probleme: resursa umană și toate problemele ce gravitează în jurul ei: deficitul, lipsa  pregătirii, ineficiența structural-organizatorică, integritatea, profesionalism etc.

  • Tot pentru a dezvolta servicii publice mai bune pentru cetățeni vom continua procesul de optimizare a infrastructurii IT, astfel încât să reducem birocrația, să oferim documente de identitate și de călătorie sigure, într-un timp cât mai scurt.
    Asta în contextul în care încă există polițiști fără stații mobile TETRA pentru comunicare, în contextul lipsei unei modalități de lucru electronice pentru structurile operative(nu exista tablete pentru verificări/întocmire acte/procese verbale etc.), în contextul în care noile ”autospeciale” nu sunt dotate cu sisteme de comunicații/accesare baze de date, în contextul în care există subunități/birouri care nu au sisteme informatice sau sunt vechi de 20 de ani și multe altele…

  • Dacă anul trecut am atras aprox. 500 de milioane lei fonduri europene, ne-am propus ca în acest an să accesăm 1,5 miliarde lei, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 300%. Ministerul Afacerilor Interne gestionează 10 programe europene de finanțare nerambursabilă și trebuie să existe mobilizare astfel încât să utilizăm la maxim această resursă valoroasă care vine în completarea alocărilor bugetare .
    Să o vedem și pe asta, că la capitolul fonduri europene am fost mereu codașii Europei.
  • Anul acesta împreună cu alți actori statali și cu sprijinul societății civile, Ministerul Afacerilor Interne va defini și implementa o nouă Strategie Națională de Ordine și Siguranță publică, prin care vom stabili mecanisme și responsabilități precise.
    + consultarea, ori chiar solicitarea sprijinului, unor alte state care au făcut reforme durabile în acest domeniu: Austria, Belgia, Luxemburg, Grecia. Un asemenea demers impune adevărate analize, mai ales în contextul ”ascunderii sub preș” a faptului că sistemul polițienesc și întreaga strategie națională de OSP este unică în Uniunea Europeană, iar acesta nu este deloc un aspect pozitiv. De ce? Se văd rezultatele și probleme, deja istorice, ale întregului sistem.

  • În noua strategie avem ca obiectiv întărirea activităților  de prevenire a criminalității – printr-o prezență activă în locurile și mediile cu potențial criminogen, în funcție de analizele de risc specifice fiecărei comunități.
    Cum se va face oare asta dacă baza va fi clădită pe același sistem dual din prezent, un sistem care nu face altceva decât să accentueze și să agraveze problemele existente ale întregului minister, precum: deficitul de personal, concept de ordine publică învechit, paralelism instituțional, ineficiența activității, lipsa de pregătire, logistica precară, etc.
  • Căutarea persoanelor dispărute, siguranța școlară, prevenirea delincvenței juvenile, combaterea violenței domestice, intensificarea acțiunilor de combatere a criminalității economico-financiare, a criminalității organizate, a celei transfrontaliere, a migrației ilegale, a traficului de persoane și a altor riscuri cu impact asupra securității naționale rămân prioritățile noastre cărora le vom acorda o atenție deosebită în anul 2021.
  • Structurile din cadrul MAI urmează să intre într-o etapă de transformare care să le sporească eficiența, să le profesionalizeze si să le responsabilizeze, obiectivul principal fiind îndeplinirea obiectivelor instituționale.
    Rămâne de văzut, mai ales în contextul în care, deși se face reclamă de mai bine de un la această tentativă de reformă, rezultatele au lipsit sau au fost de-a dreptul ineficiente.

  • Direcțiile de acțiune care vor sta la baza acestui proces transformațional sunt profunde si orientate spre creșterea performanței sistemului care trebuie să vină în întâmpinarea așteptărilor cetățenilor. Suntem aici pentru a oferi servicii publice de calitate, pentru a asigura un climat de normalitate și ordine publică, pentru creșterea capacității de răspuns și a rezilienței sistemului de management al situațiilor de urgențe, permanent pregătiți cu reacții adecvate în sprijinul comunității și al cetățeanului.
  • Misiunile sunt și vor fi la fel de numeroase si complexe și in anul 2021, dar misiunea principală rămâne aceea de a pune in centrul preocupărilor noastre cetățeanul, grija pentru siguranța lui, esențiale fiind în continuare activitățile cu caracter preventiv pentru contracararea fenomenelor anti-sociale si cu potențial infracțional.
  • Prezentarea acestui raport de activitate nu are doar valoarea unui moment festiv în care, odată pe an, sunt prezentate reperele din activitatea MAI. Este important să avem acest bilanț, dar îmi propun să trecem la acțiune pentru că timpul evaluărilor deja a expirat și așteptările cetățenilor față de noi sunt foarte mari.

  • Acest raport este radiografia unui întreg sistem si un punct de pornire pentru consolidarea lui.
  • Dați–mi voie, în încheiere, să punctez câteva direcții de acțiune asupra cărora mă voi concentra, în perioada imediat următoare.
  • Astfel, in primul rând MAI, prin structurile sale, trebuie să recâștige încrederea cetățenilor. Putem face acest lucru printr-un proiect asumat, reformator și cu viziune care să vizeze profesionalizarea personalului prin reglementarea carierei polițistului și elaborarea unui ghid al carierei.
  • Profesionalizăm, responsabilizăm și eficientizăm – acesta este motto-ul nostru pe care vom construi instituțional și în lumina căruia vom moderniza sistemul de ordine publică.

  • De asemenea, eliminăm arbitrariul și imprimăm predictibilitate sistemului prin limitarea pentru situații excepționale a împuternicirilor în funcțiile de conducere.
    S-a tot vorbit și nu s-a făcut, ceva clasic și tradițional pentru națiunea noastră.
  • Este o condiție esențială pentru a oferi stabilitate întregului sistem.
  • În acest sens, Poliția Română respectiv structurile vitale din mecanismul de ordine și siguranță publică vor avea în viitorul foarte apropiat echipe complete de conducere. A venit timpul ca toate structurile de forță, acești coloși ai sistemului de ordine publică să nu se mai sprijine pe picioare de lut, ci să aibă conduceri validate prin concurs.

  • Un alt punct pe agenda mea de lucru îl reprezintă delimitarea clară a responsabilităților Poliției Române versus Poliția locală, o problematică cu impact major asupra optimizării cooperării instituționale, cât și asupra îmbunătățirii calității serviciilor publice oferite cetățenilor.
    La atât se rezumă reforma? La delimitarea unor responsabilități dintre un ”colos” al sistemului național de OSP și un serviciu local al primarului? Încă nu este prea târziu să cereți ajutorul altor state care chiar au inițiat și finalizat reforme durabile și viabile pentru propriile domenii de afaceri interne. Cu riscul de a ne repeta, precizăm că Poliția Română este singura structură de poliție națională a căror competențe materiale în domeniul OP, au fost reduse la: menținerea ordinii publice. Fapt ce a provocat o serie de modificări structurale și conceptuale începând cu anul 2002, culminând cu multiple deficiențe și dezastruoase efecte printre care cea mai importantă: slăbirea la minim a capacității operative și de intervenție în domeniul Ordinii și Siguranței Publice. Vorbim azi de o instituție națională ”dependentă” de resursa umană, logistică și de capacitatea de intervenție a unei alte instituții, Jandarmeria. Subliniem, acest caz este UNIC în UNIUNEA EUROPEANĂ. Tocmai de aceea sprijinul altor state ne va trezi la realitate.

  • În ceea ce privește poliția judiciară, semnalul pe care vreau să-l transmit este unul fără echivoc. În urma analizelor pe care le-am dispus, soluția optimă este ca acest corp polițienesc format din profesioniști să rămână în subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Vom avea discuții în acest sens cu partenerii instituționali pentru elaborarea unui Ghid al carierei în vederea îmbunătățirii trasabilității carierei polițistului judiciar.
    Parcă era vorba de altceva în programul de guvernare, de mișcări de trupe, de reorganizare, nu?

 
Da, ni se vorbește de o reformă, de reformare, de reorganizare și de tot felul de măsuri care la prima vedere nu pot decât să ne bucure, însă acuma mai bine de un an de zile auzeam fix aceleași vorbe. Nimic concret, nimic plauzibil, doar vorbe menite să mai dea o fărâmă de speranță celor care nu au mai cutezat să mai spere, după ani la rândul de eșecuri provocate sau tolerate de factorii decizionali ai ministerului. Am solicitat de nenumărate ori, proiectul de reformă cu care s-a lăudat domnul Vela, însă nici până azi nu l-am văzut, nici măcar o copertă nu ne-au trimis. Dovada vie că, în eventualitatea unei schimbări de sistem, aceasta se va face doar cum vor EI și nu cum credem NOI. Tocmai de aceea, vom continua demersurile prin care vom solicita ”harta” acestei reforme în paralel cu creionarea unei viziuni proprii a ceea ce trebuie să însemne o reformă pentru Ministerul Afacerilor Interne. 
Așteptăm și propunerile voastre la adresa de e-mail:sidepol@sindicatulpolitistilor.ro.

Schimbarea suntem noi!

Echipa SIDEPOL