Protest iminent al polițiștilor în fața sediului Poliției Române
De aproape un an de zile de la ultima ședință în format extins de la nivelul Poliției Române prezidată de inspectorul general chestor principal de poliției Benone MATEI, nici o altă ședință nu a mai avut loc sub această formă. Dialogul social la nivelul instituției, dintre angajator și organizațiile sindicale pare că a luat o formă mută, tipică ”pantomimei”.
Deși în decursul a aproape un an de zile au fost luate hotărâri cu privire la modificări de natură structurală(înființarea Direcției de Pregătire Profesională), funcțională(adoptarea unor dispoziții de interes și incidente majorității polițiștilor operativi, ex. Body-cam), logistică(adoptarea unui model al noii uniforme fără consultarea elaborată a organizațiilor sindicale și nici măcar a polițiștilor), cu privire la achiziții(au fost elaborate caiete de sarcini și publicate licitații privind achiziția de dotări pentru polițiști fără un minim de consultare prealabilă) și altele, factorii decizionali ai instituției nu au catadicsit să consulte organizațiile sindicale pe tema acestor subiecte de interes pentru polițiști.
Având în vedere aceste probleme de dialog social care par să se cronicizeze în relația dintre instituție și sindicat, SIDEPOL a adresat comandantului Poliției Române următoarele revendicări:
1. Lipsa dialogului sindical instituțional, cu ocazia emiterii dispozițiilor privind drepturile profesionale, economice, sociale, culturale și sportive ale polițiștilor – așa cum am precizat și la începutul comunicatului, de-alungul timpului au fost luate și se iau decizii de impact asupra intereselor și drepturilor polițiștilor fără ca aceștia să fie consultați prin organizațiile sindicale ce îi reprezintă;
2. Nemodificarea dispozițiilor privind body-camera, astfel considerăm că, prin prezentele dispoziții se face o intruziune în viața profesională a polițistului, sunt înregistrate activități care nu au caracter operativ sau de urmărire penală, dispare discernământul agentului constatator de a putea decide prin propria voință intimă când se impune filmarea, aplicarea unei sancțiuni contravenționale și/sau s-a săvârșit o infracțiune, astfel membrii de sindicat consideră că sunt filmați de către angajator fără acordul acestora în anumite situații – întreaga chestiune a utilizării dispozitivelor de tip body-cam a rămas nerezolvată cu impact grav asupra activității și moralului polițiștilor care au ajuns să devină subiecte ale unor acte de ”represiune” din partea unor șefi cu apucături tribale care au făcut din body-cam instrument de cercetare prealabilă și din contorizarea filmărilor și a activităților operative motiv de cercetare prealabilă. Polițiștii sunt în prezent obligați să filmeze aproape orice activitate, cu excepția pauzei de masă și deplasării la toaletă, dar având în vedere modul cum a evoluat această chestiune nu e exclus ca pe viitor și ca aceste activități să facă obiectul înregistrării audio-video. Polițiștii au ajuns să fie practic filmați de angajat, iar camera a devenit o unealtă a angajatorului prin care urmărește angajatul fără nicio problemă, având în vedere că mai nou polițiștii nu mai au acces la propriile filmări pe care le fac, însă, ATENȚIE, persoanele care introduc o acțiune de contestare în instanță pot primi un exemplar al filmării. Pe scurt, în acest ”triunghi vicios” polițistul a devenit un fel de ”păpușă Muppets” sau un actor într-un film prost, angajatorul având la dispoziție toate filmările pe care el le realizează, la care vine și contravenientul care de asemenea poate face colecție mai nou cu filmările Poliției Române, iar în tot acest timp polițistul nu mai are acces la nicio filmare. Totul se traduce la fenomenul de filmare ”în orb” care a fost legalizat prin dispoziție și practică absolut lipsită de logică. Motiv pentru care vom pregăti acțiuni de contestare a acestor acte dispoziționale care contravin normelor legale superioare și drepturilor polițiștilor în raporturile de muncă;
3. Neacordarea majorării sporului de solicitare neuropsihică, astfel de mai bine de un an solicităm acest drept actualizat, dar factorii decizionali de la nivel de I.G.P.R. nu au achiesat în soluționarea acestei revendicări legitime – deși Ministerul Afacerilor Interne este pregătit să achite majorarea sporului de solicitare neuropsihică, I.G.P.R.-ul refuză în continuare să înainteze nota de fundamentare pe această temă, fiind prejudiciați salarial mii de polițiști care ar trebui să beneficieze de acest drept bănesc în raport cu specificul misiunilor pe care le execută;
4. Solicităm consultarea cu privire la achiziții/investiții, având în vedere modul deficitar în care se realizează în acest moment, raportat la condițiile în care își desfășoară lucrătorii activitatea – un subiect des abordat de organizația noastră sindicală, dar fără prea mari speranțe pe viitor având în vedere că la elaborarea proceselor de achiziție participă numai ”specialiști” și ”experți” care întocmesc anumite documentații de ajung polițiștii să fie dotați cu chinezării sau elemente de tehnică nepotrivite ori inutile(a se vedea cazul bastoanelor cu electroșocuri). De altfel nici autospecialele achiziționate în trecut, dar nici cele care urmează a fi achiziționate prin actualul acord cadru în curs de atribuire nu vor răspunde în totalitate solicitărilor și nevoilor polițiștilor, nevoi care se nasc din specificul și condițiile în care se execută misiunile. Nu am solicitat niciodată autospeciale dotate cu jacuzzi, SmartTV, Wi-Fi sau fotoliu cu masaj, ci am solicitat autovehicule potrivite și dotate cu un minim necesar: mijloace de radiocomunicații TETRA și de accesare a bazelor de date, sisteme mobile radar, kit-uri specifice de ordine publică, rutieră, sisteme A.L.P.R., ș.a.m.d. Un subiect care trebuie să fie o prioritate pentru I.G.P.R. îl reprezintă și capitolul sedii de unități și subunități, în continuare în mediul rural având posturi de poliție cu specific și iz medieval sau antebelic, iar în mediul urban sediile subunităților de poliție sunt situate la parterul blocurilor de locuințe, de preferat perete în perete cu vreun cazinou sau o shaormerie, subiect pe care îl vom aborda cu altă ocazie;
5. Problematica privind detașarea/delegarea polițiștilor la misiunea Litoralul 2022 – ca de obicei, în fiecare an, problema detașărilor nu contenește să apară, incapabilitatea instituției de a asigura cazare sutelor de polițiști detașați în misiune pe litoral. Mai nou anul acesta pe lângă că există probleme legate de cazare, perioada de executare a misiunii a fost prelungită.
Având în vedere revendicările problemelor expuse anterior, dar fără a ne limita la acestea, am solicitat inspectorului general organizarea unei ședințe de lucru care să aibă pe ordinea de zi subiecte de interes pentru polițiști și drepturile lor. La acestea se adaugă bineînțeles și cele legate de deficitul de personal, organizarea și funcționarea ineficientă a întregii arme, cu precădere a structurilor de ordine publică unde deja am venit cu o soluție însă fără niciun fel de înțelegere din partea instituției, lipsa unei viziuni asupra unei reforme în cadrul Poliției Române, lipsa de investiții în tehnica de intervenție a structurilor etc.
Vă vom ține la curent cu stadiul soluționării cererii și revendicărilor noastre, altfel ne rezervăm dreptul de a demara în perioada următoare o amplă mișcare de protest în fața sediului I.G.P.R. prin care să ne exprimă nemulțumirile legate în principal de absența dialogului dintre instituție și organizațiile sindicale. Până atunci ne puteți trimite sugestiile și propunerile dumneavoastră la adresa de e-mail: sidepol@sindicatulpolitistilor.ro
Schimbarea suntem noi!
Echipa SIDEPOL