Peste 6000 de polițiști angajați pentru proiectul brătărilor electronice
proiectului ce vizează implementarea brățărilor electronice.
În cadrul ședinței, condusă de secretarul de stat, Aurelian Păduraru și la care au participat reprezentanții Inspectoratului General al Poliției Române, ca fiind principalii beneficiari ai proiectului, reprezentantul F.S.D.R./SIDEPOL a ridicat problematica identificată și a solicitat lămuriri privind implementarea proiectului.
Monitorizarea electronică se aplică, în primă fază, în sistem pilot, începând cu anul 2022 până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025, astfel:
- a) în cazul aplicării ordinului de protecţie provizoriu şi ordinului de protecţie, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice;
- b) în cazul aplicării ordinului european de protecţie, în cazul în care România este stat emitent, potrivit Legii nr. 151/2016 privind ordinul european de protecţie, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în cadrul procedurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 146/2021.
Monitorizarea electronică în sistem pilot urmează să se aplice în perioada stabilită, în trei etape, determinate prin raportare la cazurile de aplicare și la aria teritorială la nivelul căreia urmează să fie operaționalizat sistemul și prevede suplimentarea stucturilor de ordine si siguranță publică din Poliția Română, cu peste 6100 posturi de agenti si ofiteri de politie, după cum urmează:
a) prima etapă– în perioada 2022 – 2023– la nivelul municipiului București și a județelor Iași, Mureș și Vrancea, cu un număr de 642 de funcții, din care 47 de ofițeri de poliție și 595 de agenți de poliție;
b)a doua etapă– în anul 2024 – la nivelul unităților administrativ-teritoriale prevăzute la lit. a) și la nivelul județelor Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea, cu un număr de 2 478 de funcții, din care 191 de ofițeri de poliție și 2 287 de agenți de poliție.
c) a treia etapă– în anul 2025– la nivelul unităților administrativ-teritoriale prevăzute la lit. a) și b) și la nivelul județelor Alba, Arad, Argeș, Bihor, BistrițaNăsăud, Botoșani, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Maramureș, Olt, Suceava, Timiș și Tulcea, cu un număr de 3014 de funcții, din care 259 de ofițeri de poliție și 2755 de agenți de poliție.
Principalele discuții ridicate de către reprezentantul SIDEPOL, au fost privind:
-montarea dispozitivelor si supravegherea persoanelor de către personal anume specializat;
-soluții privind structurile de supraveghere judiciară existente deja in cadrul unităților de poliție si care începând cu anul 2026, anul finalizării totale a implementării proiectului, se vor suprapune pe o parte din sarcinile pe care le vor desfășura agenții de ordine si siguranță publică;
-modalitatea de repartizare a funcțiilor prevăzute pentru acest proiect, atât la nivel de sectii urbane, cât și rurale;
-coordonarea si dispecerizarea lucrătorilor în urma sesizărilor primite în dispecerate;
-emiterea de norme interne si proceduri de lucru privind operationalizarea aplicării sistemului, unitar, la nivel național.
Având în vedere că noile atribuții vor cădea în sarcina agenților din structurile de ordine si siguranță publică, am primit asigurări că repartizarea funcțiilor prevăzute în proiect se va face obiectiv si pentru întărirea capacității de inetrventie la evenimentele sesizate, existând si o evaluare preliminară a situatie actuale pe linie de resurse umane, la nivelul Politiei Române, evaluare din care au reiesit următoarele:
-este nevoie ca toate posturile de poliție comunală să aibă minim 3 polițisti incadrati, deziderat care se va realiza prin implementarea în totalitate a proiectului;
-sectiile de poliție rurala vor avea înființate compartimente de siguranță publică si patrulare, o mai veche solicitare de-a organizației noastre sindicale, care se pune în practică într-un final;
-zonele rurale vor fin împărtite în una sau două zone de siguranță publică, având minim1 /2 patrule pe schimb, 24/24, fiind alocate minim 14-15 functii de agenti de politie necesare efectuarii acestei structuri, in plus fata de ce este existent in acest moment
-sectiile de poliție urbană/politiile orășenești vor fi suplimentate cu 10-11 funcții de agent poliție, respectiv 1 funcție ofiter;
De asemenea, cu această ocazie, vom avea posibilitatea să modificăm/completăm Dispozitia 123/2012 a IGPR, privind Conceptia de organizare si functionare a structurilor de ordine si siguranță publică.
VEZI PROPUNERI SIDEPOL PT. REORGANIZAREA OP
Nu în ultimul rând, în ceea ce priveste partea de operationalizare a sistemului, vor fi alocate peste 850 functii la nivelul unităților de politie, compartimentele Dispecerat, care vor lucra strâns legat cu colegii de la 112, în vederea dispecerizării eficiente privind alertele de proximitate.
Reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne, cât și cei ai Inspectoratului General al Poliției Române, ne-au dat asigurări că există fondurile necesare implementării si finalizării cu succes a proiectului, atât în ceea ce priveste încadrarea de resursă umană, cât și pentru achizitionarea kit-urilor de monitorizare.
Vor urma o serie de noi întâlniri si consultări la nivelul politiei Române, pentru a îmbunătății modalitatea de implementare a proiectului, fapt pentru care vă solicităm să ne comunicati punctele voastre de vedere, la adresa de e-mail: sidepol@sindicatulpolitistilor.ro
Schimbarea suntem noi!
Echipa SIDEPOL