Se modifică legislația privind pasapoartele simple temporare și cele electronice

Guvernul României, la data de 07.04.2025 a pus in transparență decizională proiectul Hotărârii Guvernului pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 556/2006 privind pașapoartele simple temporare, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 557/2006, referitoare la pașapoartele electronice. Vezi Proiect Hotarare.

Prin aceste măsuri legislative ce vor fi adoptate se reflectă evoluțiile tehnologice din domeniul documentelor de identitate și alinierea României la standardele internaționale în materie de securitate și interoperabilitate a pașapoartelor.
Noutățile aduse prin cele două proiecte de modificare sunt:
Pentru pașapoartele simple temporare (HG 556/2006):
– se introduc termeni tehnici clar definiți (ex: „pașaport simplu temporar”, „MRZ” – zona de citire optică), pentru o mai bună standardizare.
– se pregătește terenul pentru digitalizarea acestui tip de document, o măsură așteptată de mult.
Pentru pașapoartele electronice (HG 557/2006):
-este detaliată clar structura și conținutul pașaportului electronic (date biografice, date biometrice, standarde de securitate).
– se actualizează Anexa privind elementele antifals și de protecție.
Și ca noutate majoră se distinge introducerea codului QR semnat digital în pașapoartele simple temporare.
Această măsură reprezintă un pas important spre digitalizarea completă a documentelor de identitate și oferă autorităților posibilitatea de a verifica autenticitatea pașaportului în timp real, cu ajutorul echipamentelor digitale, într-un mod sigur și rapid.
De asemenea, măsurile vor contribui semnificativ la eficientizarea activității serviciilor publice comunitare de pașapoarte și la creșterea încrederii în documentele emise de statul român.
Sindicatul Democratic al Polițiștilor SIDEPOL, va transmite observații și propuneri pertinente pe marginea proiectului, sens în care   invităm atât membrii organizației noastre, cât și societatea civilă  să ne transmită puncte de vedere ce vor fi analizate și vor face obiectul unor propuneri suplimentare.
Suntem de acord cu faptul că modernizarea documentelor de identitate este binevenită, însă, trebuie să vină la pachet cu transparență, dotare și sprijin pentru lucrătorii Ministerului Afacerilor Interne care au atribuții pe această linie, cum ar fi reorganizarea fluxurilor de lucru și noi cerințe de formare profesională precum și nevoia de garanții suplimentare pentru protecția datelor și de echipamente tehnologice moderne.
Sperăm că aceste modificări vor degreva activitatea stufoasă a colegilor nostri si nu-i va aglomera mai mult, avand în vedere deficitul de personal existent la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.

Schimbarea suntem noi!

ECHIPA SIDEPOL