Statutul Polițistului modificat peste noapte. Schimbări majore ale drepturilor

Atât Ministerul Afacerilor Interne cât și Guvernul, au dat dovadă de iresponsabilitate și lipsă de transparență, prin omiterea intenționată a consultărilor publice și punerea în transparență decizională a actelor normative suspuse modificării. Încă de atunci am luat atitudine și am sesizat Avocatul Poporului, care în urma adresei a și postat un mesaj pe pagina publică. (Vezi mai jos extras din mesajul de pe pagina A.P.)

Avocatul Poporului, înțelegând că situația de urgență necesită adoptarea unor decizii rapide, apreciază, totuși, că o reducere a termenelor prevăzute de legislația privind transparența decizională ar răspunde cerinței de proporționalitate și rezonabilitate a măsurii, iar nu o îngrădire totală a acestui drept. Transparența decizională este o condiție esențială a bunei guvernări și ea trebuie păstrată într-o societate democratică. 

Mai mult decât atât, în condițiile în care nu sunt asigurate, concomitent, măsuri de protecție socială adecvate, de natură să asigure protecția salariaților față de concedieri abuzive, înlăturarea de la aplicare a dispozițiilor legale privind dialogul social apare ca fiind lipsită de proporționalitate, creând premisele unor încălcări ale drepturilor salariaților, care se văd în ipoteza de a nu-și putea valorifica drepturile.

 

                                            

Revenind la modificările aduse statutului, vi le aducem la cunoștință pe cele mai importante:

  • detașarea polițistului fără acordul acestuia, pe timpul stării de urgență, pentru maxim 12 luni;
  • șeful nemijlocit al polițistului poate dispune încetarea concediului de odihnă/studii sau invoirii, pe perioada starii de urgentă;
  • șeful unității poate dispune efectuarea totală/partială a concediului de odihnă, în funcșie de evoluția și necesitatea unității;
  • programul de lucru se poate stabili după bunul plac al ”comandantului”;
  • polițistul poate fi sanctionat, fără consultarea consiliului de disciplină, după efectuarea cercetării prealabile;
  • termenul de decădere pentru sancțiuni disciplinare, urcă la 2 ani;
  • pe perioada stării de urgență raporturile de serviciu ale polițistului, nu pot înceta, pentru următoarele motive:
    • a) la împlinirea vârstei și a vechimii în serviciu, necesare pensiei de serviciu;

    • c) la cerere;

    • d) la numirea într-o altă funcție;

    • j) când nu promovează examenul de definitivare prevăzut la art. 21 alin. (5).

Nu vom rămâne indiferenți la aceste ilegalități comise de conducerea ministerului, pe lângă sesizarea pe care deja am înaintat-o către Avocatul Poporului, vom efectua demersuri și la alte instituții abilitate în a remedia derapajele nedemocratice ale acestei conduceri vremelnic în fruntea unei ”armate de oameni”, care nu pot fi călcați în picioare când și cum vor ei.

Echipa Sindicatului SIDEPOL