MAI reglementează plata orelor suplimentare!

În data de 25 iulie 2025, Ministerul Afacerilor Interne a publicat pe site-ul ministerului la secțiunea transparență decizională, „Proiectul Ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne privind procedurile specifice de aplicare a dispozițiilor art. III alin. (46) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 156/2024”, act normativ care reglementează un aspect extrem de important și repetitiv semnalat de organizația noastră sindicală: plata muncii suplimentare pentru militari și polițiști, atunci când compensarea cu timp liber nu este posibilă.

Este vorba despre activități de importanță operativă, cu caracter urgent sau neprevăzut, derulate în domeniul ordinii publice, siguranței naționale, regimului frontierei de stat ori în situații de urgență, acolo unde structurile operative sunt chemate să intervină, de cele mai multe ori, fără program, fără predictibilitate și fără sprijin suplimentar.

Proiectul de ordin în cauză prevede în mod concret faptul că munca suplimentară care nu poate fi compensată cu timp liber corespunzător va fi plătită, în baza unui raport justificativ, care trebuie să fie aprobat pe linie ierarhică, în funcție de tipul ordonatorului de credite (principal, secundar, terțiar).

De asmenea prin acest proiect de ordin se stabilesc  proceduri clare, astfel:

1)Pentru activități desfășurate la nivelul ordonatorului principal de credite (ex: Ministerul Afacerilor Interne) raportul justificativ este întocmit de șeful unității și aprobat de ordonatorul principal de credite.

2) Pentru activități desfășurate în cadrul ordonatorilor secundari de credite:

– în aparatul propriu, raportul este întocmit de ordonatorul secundar și aprobat de ordonatorul principal.

– în structurile subordonate, raportul este întocmit de șeful/comandantul unității, avizat de ordonatorul secundar și aprobat de ordonatorul principal.

3)La nivelul ordonatorilor terțiari de credite:

– în aparatul propriu,  raportul este întocmit de ordonatorul terțiar, aprobat de ordonatorul secundar.

– în structurile fără calitate de ordonator de credite, raportul este întocmit de șeful unității, avizat de ordonatorul terțiar și aprobat de ordonatorul secundar.

4) Pentru ordonatorii terțiari din subordinea directă a ordonatorului principal (ex: IPJ-uri, ISU-uri, IJJ-uri):

– în aparatul propriu, raportul este întocmit de ordonatorul terțiar și aprobat de ordonatorul principal.

– în structuri subordonate fără calitatea de ordonator, raportul este întocmit de șeful unității, avizat de ordonatorul terțiar și aprobat de ordonatorul principal.

Raportul justificativ va fi însoțit obligatoriu de un centralizator lunar al personalului militar și polițiștilor care au prestat muncă suplimentară. Acesta este întocmit de șeful nemijlocit al fiecărui lucrător și aprobat de ordonatorul de credite al unității care întocmește raportul.

Documentația trebuie transmisă până la data de 5 a fiecărei luni către structura financiar-contabilă responsabilă cu efectuarea plății.

 Pentru personalul cu raporturi de serviciu încetate, suspendate sau transferate, ori în situații de detașare, mutare, împuternicire sau de punere la  dispoziție, la o altă entitate decât cea care a dispus desfășurarea activității, plata muncii suplimentare necompensate se va efectua odată cu plata ultimelor drepturi salariale, de către ordonatorul cedent, în baza actelor emise până la acel moment.

Este de salutat faptul că, în sfârșit, Ministerul Afacerilor Interne face un pas în direcția normalizării relației de muncă pentru personalul său. Eforturile supraomenești depuse de polițiști și militari în cadrul acestor activități – multe dintre ele în regim de criză sau sub presiunea evenimentelor – nu mai pot rămâne necompensate sau tratate formal.

Acest proiect de ordin vine, într-un final, să materializeze prevederile legale deja existente, dar adeseori ignorate sau aplicate aleatoriu, în funcție de interpretarea subiectivă a fiecărui ordonator de credite.

Însă, ulterior intrării în vigoare a ordinului, vom solicita aplicarea unitară și fără întârzieri a procedurilor, instruirea urgentă a personalului financiar-contabil și a șefilor de unități pentru respectarea termenelor și fluxului de aprobare precum și consultarea reală a organizațiilor sindicale în privința normării muncii suplimentare și a criteriilor de evaluare a „caracterului operativ sau neprevăzut” al activităților.

Sindicatul Democratic al Polițiștilor SIDEPOL, va urmări în continuare etapele consultării publice și va transmite puncte de vedere detaliate, astfel încât această reglementare să fie nu doar un nou act normativ, ci un mecanism eficient, corect și predictibil de plată a muncii suplimentare.

Schimbarea suntem noi!

Echipa SIDEPOL!