Modificări și completări la Legea 360/2002 și a Codului Penal

Astăzi 27.06.2025, orele 10:00, la sediul Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.), a avut loc o ședință de dialog social în cadrul căreia s-a discutat proiectul de ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ, pentru stabilirea unor măsuri referitoare la resursele umane necesare instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională și pentru completarea Codului penal.

VEZI INVITAȚIA AICI !

La ședință a fost prezent reprezentantul Sindicatului Democratic al Polițiștilor SIDEPOL, ca sindicat afiliat al F.S.D.R., din partea C.S.D.R.

Principalele modificări și completări propuse în proiectul de Ordonanță de Urgență, cu care nu suntem de acord, sunt următoarele:

Art. I – Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2727, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:

„(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), șeful unității dispune încetarea suspendării aprobate în condițiile art.2726 atunci când ia cunoștință de săvârșirea de către polițistul în cauză a uneia sau mai multor fapte care pot constitui încălcări ale interdicțiilor prevăzute la art. 45 alin. (1).”

2. La articolul 45 alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:

„j) să exercite o funcție sau să presteze un serviciu în sectorul privat care să presupună desfășurarea de activități cu caracter militar ori de securitate privată, în zone de conflict armat, precum și să desfășoare activități de recrutare, instruire sau consultanță pentru societăți sau companii militare ori de securitate private prezente în zone de conflict armat, cu excepția celor încredințate de autoritățile statului român.”

3. La articolul 691, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) După împlinirea vârstei de 60 de ani, polițiștii prevăzuți la alin. (2) pot fi menținuți în serviciu până la împlinirea vârstei de 65 de ani, la cerere, dacă starea de sănătate le permite rezolvarea în foarte bune condiții a atribuțiilor ce le revin, cu aprobarea anuală a ministrului afacerilor interne.

(4) În raport cu nevoile de încadrare, polițiștii, alții decât cei prevăzuți la alin. (2), pot fi menținuți în serviciu după împlinirea vârstei standard de pensionare, până la vârsta de 65 de ani, la cererea acestora, dacă starea de sănătate le permite rezolvarea în foarte bune condiții a atribuțiilor ce le revin, după cum urmează:

a) cu aprobarea anuală a ministrului afacerilor interne, pentru ofițerii de poliție;

b) cu aprobarea anuală a inspectorilor generali/similari, pentru agenții de poliție.”

Art. IV – După art. 437 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 4371, cu următorul cuprins:

„Art. 4371 – Participarea la activități interzise

Exercitarea unei funcții sau prestarea unui serviciu în sectorul privat care presupune desfășurarea de activități cu caracter militar ori de securitate privată, în zone de conflict armat, ori desfășurarea de activități de recrutare, instruire sau consultanță pentru societăți sau companii militare ori de securitate private prezente în zone de conflict armat, cu excepția celor încredințate de autoritățile statului român, de către cadre militare, soldați sau gradați profesioniști, polițiști sau polițiști de penitenciare, în activitate sau în rezervă, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi.”

În cadrul ședinței, organizația noastră sindicală SIDEPOL, a propus următoarele amendamente:

  • Referitor la modificarea și completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, cu modificările și completările ulterioare prevăzută la Art. 1 a prezentului proiect de Ordonanță de Urgență, punctele 1 și 2, organizația noastră sindicală SIDEPOL, nu este de acord cu introducerea noului alineat, alin.(5), după alineatul (4) de la articolul 27²⁷ și nici cu introducerea literei j), după litera i), de la art. 45 alin. (1), întrucât introducerea unui nou alineat și a unei noi litere, cu textul propus în proiectul Ordonanței de Urgență, conduce ca pe viitor, să genereze un efect cu caracter general, de a se dispune încetarea suspendării, ce a fost aprobată în condițiile art. 27²⁶ la cerere a polițistului, din varii motive, nepertinente și obiective, bazându-se doar pe „date” și nu pe probe certe și pertinente, încălcând astfel drepturile prevăzute în legea fundamentală „Codului Muncii” de unde derivă legile speciale.
  • Referitor la pct. 3, SIDEPOL a propus introducerea unui nou alineat (5), cu următorul cuprins:

„(5) Pentru fiecare an de activitate, polițistul va primi o majorare salarială de 3% lunar din salariu de funcție.”

În motivarea acestei susțineri, organizația noastră a reiterat faptul că, această prevedere este extrem de importantă în contextul în care România are cel mai mare deficit de polițiști, iar majoritatea lucrătorilor cu funcții de execuție care îndeplinesc vârsta standard de pensionare, solicită trecerea în rezervă. Prin acest stimul s-ar reduce deficitul polițiștilor și ar fi încurajată rămânerea în activitate, arătând totodată că statul își apreciază angajații dedicați profesiei și merituoși.

  • Cu privire la Art. IV – După art. 437 din Legea nr. 286/2009 privind Codul Penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările și completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 4371, SIDEPOL a propus eliminarea sintagmei sau în rezervă” întrucât nu pot fi îngrădite drepturile polițiștilor după pensionare, atâta timp cât aceștia nu sunt militari și singura obligație pe care o au după pensionare este de a nu divulga timp de 5 ani datele/informațiile obținute în perioada activității. Mai mult o astfel de reglementare ar fi neconstituțională.

Art. 437¹ – Participarea la activități interzise:

Exercitarea unei funcții sau prestarea unui serviciu în sectorul privat care presupune desfășurarea de activități cu caracter militar ori de securitate privată, în zone de conflict armat, ori desfășurarea de activități de recrutare, instruire sau consultanță pentru societăți sau companii militare ori de securitate private prezente în zone de conflict armat, cu excepția celor încredințate de autoritățile statului român, de către cadre militare, soldați sau gradați profesioniști, polițiști sau polițiști de penitenciare, în activitate, se pedepsește cu închisoare de la 1 la 3 ani și interzicerea unor drepturi.”

De-asemenea, reprezentantul Sindicatului Democratic al Polițiștilor SIDEPOL, ca sindicat afiliat al F.S.D.R. din partea C.S.D.R., a participat și la Dezbaterea Publică ce a avut loc la sediul Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.) începând cu orele 13:00, susținând cu amendamentele propuse în cadrul ședinței de dialog social și a reiterat faptul că aceste măsuri propuse vin în sprijinul angajaților sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională.

Îngrijorător este faptul că nu vedem o implicare la fel de mare din partea factorilor de decizie care și-au asumat aceste modificări legislative și în respectarea drepturilor polițiștilor, polițiștilor de penitenciare, militarilor, soldaților, etc, care au norma de hrană nepusă în plată la valoarea actualizată, de peste 7 ani de zile, care au legea salarizării unitare neaplicată, care au cele mai mici chirii de pe piață în raport cu alte categorii bugetare, aspecte care ne conduc la ideea că doar ce se vrea de factorul politic se realizează.

De asemenea, vom continua să vă ținem la curent cu toate demersurile legislative și administrative de interes.

Schimbarea suntem noi!

ECHIPA SIDEPOL