Cum vor fi distribuite noile autospeciale din dotarea Poliției Române

La nivelul Ministerul Afacerilor Interne situația uzurii fizice și morale a autospecialelor de serviciu a devenit de notorietate în ultima perioadă, în centrul atenției publice fiind parcul auto al Poliției Române. Trebuie precizat faptul că în era vitezei și a digitalizării, mobilitatea este un factor decisiv în atingerea unor obiective și performanțe instituționale, mai ales când vine vorba de serviciul polițienesc.

Atât cetățenii, cât și polițiștii solicită de ani buni reînnoirea parcului auto al ministerului, respectiv al I.G.P.R. La baza achizițiilor ar trebuie să stea cerințe clare și condiții drastice atunci când vine vorba de siguranța personalului ce își execută atribuțiile de serviciu cu ajutorul mijloacelor auto. Despre anunțul făcut de domnul ministru al afacerilor interne Ion Marcel Vela în legătură cu achiziționarea celor peste 6700 de autospeciale am fost deja informați(VEZI COMUNICAT), iar pe fondul unor ”mecanisme” din trecut când autospecialele noi au ajuns la alte structuri decât cele operative, printre polițiștii din teritoriu există temerea că acest nou lot de mașini nu îi va avea pe ei ca beneficiari.

De asemenea din experiența anilor trecuți și în raport cu exemplele instituțiilor similare din Europa, am dori să subliniem faptul că până în prezent nu a fost elaborată sau nu a fost pusă în practică nicio strategie de standardizare la nivel ministerului sau a Poliției Române, autospecialele de serviciu nefiind echipate corespunzător specificului atribuțiilor și misiunilor structurilor ce le au în exploatare. Spre exemplu, abia în acest an unele autospeciale achiziționate în anii 2015-2016 pentru formațiunile de poliție rutieră au fost echipate cu sisteme de tip radar.

În concluzie, organizația noastră sindicală dorește a primi mai multe informații și date în legătură cu procesul de înzestrare cu mijloace de mobilitate, dar și să vă supună atenției mai multe problematici existente la nivelul instituției a căror angajați îi reprezintă:

1.Vă rugăm să ne comunicați numărul de autospeciale de tip Dacia Logan și Dacia Duster ce urmează a fi distribuite către Poliția Română.

2.Vă rugăm să ne comunicați dacă autospecialele ce urmează a fi repartizate unităților de poliție au deja stabilită subunitatea sau formațiunea beneficiară, în teritoriu existând informații conform cărora autospecialele de tip Duster ar fi destinate exclusiv structurilor de poliție rutieră.

3.Propunem factorilor decidenți ca autospecialele să fie distribuite strict pe baza nevoilor și cerințelor date de situația operativă, misiunile și atribuțiile fiecărei unități și structuri de poliție în parte. De aceea solicităm ca acolo unde există secții/posturi de poliție rurale/comunale cu o situație operativă dificilă și cu competență teritorială care cuprinde zone de munte, de dealuri, mlăștinoase, teren accidentat sau asemenea să fie repartizate și autospeciale de tip Dacia Duster 4×4 pentru creșterea mobilității și eficienței activităților polițienești, beneficiarul final fiind însuși cetățeanul.

Totodată pentru structurile de ordine publică din mediul urban, dotarea cu autospeciale de tip Dacia Duster, ar fi extrem de importantă în contextul necesității executării în bune condiții a misiunilor și atribuțiilor de serviciu. Patrularea și intervențiile la evenimentele sesizate prin SNUAU 112 sau direct, în contextul evoluției situației operative la nivel național și local, precum și intensificarea fenomenului infracțional cunosc o un ascendent din punct de vedere al dificultății, precum și a necesității unui răspuns ferm și autoritar. Astfel că formațiunile de siguranță publică și patrulare din mediul urban au nevoie urgentă, atât de autospeciale de tip

Dacia Duster 4×4 compartimentate pentru a facilita transportul a persoanelor la sediul subunităților, cât și de autospeciale de tip Duster necompartimentate indispensabile în cazul intervenției unor echipaje de poliție cu mai mult de 2 polițiști la evenimente de amploare sau care impun prezența unui număr ridicat de efective. Considerăm că atribuirea de autospeciale trebuie să acopere nevoile operative. Iar prezența unui ”mix” de tipuri de autospeciale la nivelul subunităților de poliție ar fi soluția cea mai potrivită în contextul actual generat  de resurse limitate. Nu trebuie uitat nici faptul că ministrul afacerilor interne a anunțat public în luna ianuarie a acestui an că Poliția Română va primi mai multe autospeciale de Dacia Duster, iar asta trebuie să se vadă la nivelul structurilor operative.

4.Din punct de vedere logistic, la nivelul I.G.P.R. se înregistrează o lipsă tot mai mare de autovehicule cu capacitate de transport mărită, iar aici putem face vorbire de autospecialele VW Transporter(VEZI COMUNICAT) care până mai ieri erau nelipsite din dispozitivele de siguranță publică, astăzi acestea au peste 18 ani de la fabricație și folosire, iar numărul lor devine tot mai mic în comparație cu necesitățile de capabilitate și transport impuse de misiunile desfășurate de polițiști.

Cu toate că au existat nenumărate solicitări din partea polițiștilor operativi ai Poliției Române, dar și a organizațiilor sindicale, la nivelul structurilor teritoriale de poliție situația autospecialelor de tip van  a rămas nerezolvată și fără promisiuni pe viitor.

Deși în cazul Jandarmeriei Române unde au fost achiziționate în ultimii ani, zeci de astfel de autospeciale, polițiștii de ordine publică încă întâmpină dificultăți atunci când vine vorba de intervenția unui mai mare de efective la anumite misiuni sau acțiuni, aceștia fiind nevoiți să stea înghesuiți în autospecialele folosite în prezent de formațiunile din mediul urban cu atribuții pe linia ordinii și siguranței publice. De asemenea se poate pune problema și eficientizării costurilor, transportul a 9 polițiști impunând la momentul actual folosirea a două autospeciale, în locul a una singură.

La nivel european poate fi observată preocuparea factorilor de decizie, structurile similare de ordine având spre exploatare în principal astfel de autospeciale de tip van (8+1). Avantajele acestor autospeciale nefiind de trecut cu vederea atunci când ne raportăm la capabilitățile pe care o autospecială de poliție de ordine publică trebuie să le aibă. Exemplul cel mai potrivit ar fi cel al Poliției Poloneze care a dispus achiziția unor dube dublu compartimentate,  habitaclul acestor autovehicule fiind împărțit în 3 compartimente: 1 față – șofer și pasager, 2 mijloc – pasageri și echipamente, 3 spate – spațiu destinat transportului persoanelor reținute în condiții de securitate adecvate.

În continuarea celor expuse vă rugăm să ne comunicați dacă situația acestor autospeciale este o prioritate pentru Poliția Română, dacă se intenționează achiziția acestor autospeciale prin Acordul cadru CN 1008061 / 08.01.2019 ori dacă conducerea instituției are în plan o achiziție separată. Dacă nu, atunci de ce.

5.În final se impune precizarea că nu este de ajuns ca aceste autospeciale să fie achiziționate precum niște autovehicule destinate pieței civile, iar de aceea propunem Ministerului Afacerilor Interne elaborarea unui document care să stabilească regulile și normele de standardizare privind mijloacele de mobilitate ale structurilor operative, mai ales în cazul celor destinate poliției. După analizarea specificațiilor tehnice și caietelor de sarcini care stau la baza ultimelor licitații pentru autovehiculele destinate I.G.P.R., observăm lipsa unor dotări specifice Sistemele de avertizare acustice și luminoase, nu sunt de-ajuns pentru a eficientiza activitatea polițienească și pentru a crește gradul de performanță a acesteia. 

Stabilirea unor echipări minime pentru autovehiculele achiziționate pe viitor, în funcție de formațiunea beneficiară, ar îmbunătăți considerabil rezultatele și condițiile de lucru ale personalului. Conform practicii la nivel european și internațional, propunem următoarele dotări minime sub formă de exemplu:

  1. Ordine publică în mediul urban: stație de comunicații tetra, tabletă/dispozitiv accesare baze de date, kit de ordine publică (lanternă, scut și cască op, pulverizator IL capacitate mărită, armă de calibru mare pentru acțiuni și misiuni ordonate cu grad ridicat de periculozitate), trusa prim ajutor etc.
  2. Ordine publică mediul rural: stație de comunicații tetra, tabletă/dispozitiv accesare baze de date, kit de ordine publică (lanternă, scut și cască op, pulverizator IL capacitate mărită), kit criminalistic minimal, kit activități rutiere, etilotest, trusă prim ajutor etc.
  3. Rutieră: stație de comunicații tetra, radar, tabletă/dispozitiv accesare baze de date, kit activități rutiere(conuri, ruletă, indicator luminos, bandă etc), etilotest, drugtest, trusă prim ajutor, etc.

Vă rugăm să ne comunicați dacă autospecialele ce vor suplimenta parcul auto al Poliției Române sunt echipate cu stații de comunicare tetra și sisteme accesare baze de date așa cum s-a anunțat în mass media Dacia Duster care vor juca rolul autospecialei de poliție va fi echipată cu o stație mobilă și cu o tabletă, prin intermediul căreia oamenii legii vor accesa baza de date a poliției. Dacă nu, urmează ele să fie echipate cu cele achiziționate în baza Acordului cadru CN1012245 / 20.06.2019?

Schimbarea suntem noi!

Echipa Sidepol