Modificări importante privind mutarea polițiștilor
La data de 25.10.2024 a fost postat la secțiunea transparență decizională Proiectul ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne pentru aprobarea aspectelor procedurale privind accesarea unor servicii din domeniul managementului resurselor umane în Ministerul Afacerilor Interne prin intermediul platformei „Hub de servicii la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul managementului resurselor umane în Ministerul Afacerilor Interne.(click pentru vizualizare proiect).
Principalul obiectiv al proiectului de act normativ este reprezentat de stabilirea aspectelor procedurale privind accesarea unor servicii din domeniul managementului resurselor umane în Ministerul Afacerilor Interne prin intermediul platformei „Hub de servicii la nivelul MAI”, obiectiv ce determină necesitatea operării unor modificări corelative în cuprinsul unor acte normative interne din domeniul managementului resurselor umane în MAI.
Totodată, în proiect se regăsesc intervenții care au în vedere adaptarea cadrului normativ intern la soluțiile legislative care se regăsesc în Legea nr. 360/2002 privind Statutului polițistului, astfel cum aceasta a fost modificată și completată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2024.
Vezi fundamentarea proiectului
1. În ceea ce privește aspectele procedurale privind accesarea unor servicii din domeniul managementului resurselor umane în Ministerul Afacerilor Interne prin intermediul platformei „Hub de servicii la nivelul MAI”:
Normele de referință au fost incluse într-o anexă la actul normativ, care face parte integrantă din acesta. În cadrul acesteia, sunt stabilite:
domeniul de aplicare;
funcționalitățile HUB-lui;
modalitatea de accesare a serviciilor – s-a stabilit că serviciile pot fi accesate de persoanele înregistrate în HUB, care au parcurs procedurile de validare a conturilor de utilizator, prin excepție, nefiind necesară înregistrarea în HUB pentru accesarea informațiilor privind publicitatea concursului/selecției postate;
modalitățile de acțiune în situațiile speciale care pot interveni;
modalitatea de înregistrare, validarea înregistrării și accesarea serviciilor;
modalitatea de acces în HUB a personalului MAI desemnat.
2. În ceea ce privește modificarea și completarea unor acte normative interne din domeniul managementului resurselor umane în MAI, cele mai importante intervenții vizează:
2.1. Intervențiile asupra O.M.A.I. nr. 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unităţile de poliţie ale Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările și completările ulterioare:
- Documentarea activităților de concurs: S-au prevăzut procese-verbale și atribuții clare pentru secretar și membrii comisiei.
- Acces electronic la dosarele candidaților: Secretarul comisiei va furniza date de autentificare membrilor comisiilor după încheierea perioadei de depunere a dosarelor.
- Publicarea rezultatelor: Listele candidaților, rezultatele probelor și contestațiilor vor fi afișate în portalul MAI, unde vor rămâne accesibile timp de 60 de zile.
- Depunerea electronică a dosarelor: Candidații își vor transmite documentele în format electronic prin portalul MAI.
- Identificare unică: Fiecare candidat primește un număr de înregistrare unic pentru întreaga procedură.
- Clarificări terminologice: Termenii „promovat/nepromovat” vor fi folosiți pentru rezultatele fiecărei probe, iar „admis/respins” pentru rezultatul final.
- Modificări în evaluarea candidaților: Notele finale vor fi media aritmetică a celor acordate de comisie.
- Stagii și grade profesionale: Gradele pentru ofițerii și agenții angajați direct se vor acorda conform pregătirii și experienței.
- Excepție pentru gradul de general: Pentru colonelul/comandorul pensionar cu vârsta de 75 de ani se exceptează cerința de activitate în funcții înalte timp de doi ani.
- Interdicții la proba fizică: Candidații nu pot avea unghii false sau lungi ori alte materiale care pot influența rezultatele.
- Mutarea personalului: Termenele de mutare sunt stabilite la începutul fiecărui trimestru, cu excepții pentru angajările urgente.
- Evaluarea profesională: Se acordă mai multă importanță competențelor profesionale în calculul punctajului pentru evaluarea serviciului.
Organizația noastră sindicală a formulat și susținut mai multe propuneri pe marginea proiectului supus dezbaterii, după cum indicăm în documentul atașat:
Vezi propunerile si amendamentele FSDR/SIDEPOL
Având în vedere faptul că printre propunerile ministerului există și intenția de a interveni pe marginea procesului de efectuare a mutărilor de personal, organizația noastră prin reprezentantul care a participat la ședință, a propus amendamente textului în cauză, încercând transparentizarea acestui proces destul de greoi în acest moment, la nivel instituțional.
Articolul 18^1 se modifică si va avea următorul cuprins:
- În vederea ocupării posturilor vacante prin mutare, unitățile în ale căror state de organizare sunt prevăzute își pot manifesta intenția, prin postează pe site-ul oficial intern, posturile și cerințelor de ocupare a acestora. (prevedere ramasă în analiză la 6 luni)
Articolul 18^2 se modifică si va avea următorul cuprins:
„Art. 182 – (1) Mutarea polițistului, în interesul serviciului/la cerere, în cadrul altei unități se realizează, trimestrial, cu data de 01 a primei luni a fiecărui trimestru, în urma analizării tuturor solicitărilor existente si a consultării organizatiilor sindicale si/sau profesionale, în sedință de conducere la nivel de unitate, solicitările urmând a fi depuse în orice perioadă a trimestrului. (prevedere preluată)
(2) Prin excepție de la alin. (1), mutarea polițistului în interesul serviciului/la cerere se poate realiza și înaintea încadrării absolvenților instituțiilor de învățământ care formează personal pentru nevoile MAI, în vederea asigurării posturilor vacante necesare sau alte situatii medicale/familiale exceptionale dovedite prin documente obiective si atestate. ( (prevedere ramasă în analiză la 6 luni))
Ceea ce este evidențiat cu galben reprezintă propunerile de completare a textului ordinului, de către SIDEPOL, considerând oportune și benefice ca acestea să fie transpuse încă din acest moment în noua formă a OMAI, însă deși o parte dintre acestea au fost preluate, acest lucru nu s-a întâmplat în totalitate, reprezentanții Ministesterului Afacerilor Interne lunându-și angajamentul ca la o perioadă de 6 luni de zile de la termenul în care modificările introduse vor începe să producă efecte, vor supune unei analize aceste aspecte ridicate de către reprezentantul nostru și dacă se va considera necesar la nivel instituțional, vor proceda la introducerea acestor amendamente în textul actului normativ.
Având în vedere că în ultima perioadă de timp au fost efectuate destul de multe modificări la nivel de acte ce reglementează Statutul Politistului, cât și acte subsecvente, pentru că sunt modificări cu impact major pentru personal si cariera acestuia despre care v-am informat de fiecare dată, vă rugăm să ne sesizați de fiecare dată când considerați/constatați că nu va sunt respectate drepturile pe acestă linie, prin contactarea directa a reprezentantilor sindicatului, de la nivel central sau teritorial sau prin accesarea site-lui www.sindicatulpolitistilor.ro
Schimbarea suntem noi!
ECHIPA SIDEPOL