Noi competențe ale poliției judiciare
Având în vedere că fenomenul infracțional a cunoscut permutări în ceea ce privește genul de infracțiuni comise, modalitatea și mijloacele folosite de către autori, Inspectorul General al Poliției Române, la data de 30.09.2022, a emis Dispoziția 118/2022 referitoare la competențele organelor de cercetare ale poliției judiciare, de instrumentare a cauzelor penale. Această decizie vine și ca urmare a măsurilor de reorganizare ce au avut loc în ultimii doi cu privire la înființarea structurilor de protecție a animalelor și siguranță școlară.
Astfel dispoziția în cauză, abrogă dispoziția 23 a inspectorului general emisă la data de 04.03.2015, și stabilește în mod unitar modalitatea de repartizare a sesizărilor penale și efectuarea urmăririi penale în funcție de specializarea polițiștilor, fiind astfel stabilite competențe pe fiecare structură a poliției, coroborate cu pregătire profesională continuă. Însă, chiar și așa, tot în cuprinsul dispoziției în cauze sunt prevăzute excepții prin care șefii unităților pot dispune repartizarea sesizărilor și altor polițiști decât cei nominalizați în cele 2 anexe pentru o faptă anume, iar în plus textul dispoziției menționează că șefii pot să nu se limite la acele cazuri deosebite.
În concluzie, caracterul unitar al dispoziției se va disipa în urma interpretării personale și a altor excepții invocate de unii șefi de unități, astfel încât polițiștii de proximitate vor ajunge să cerceteze fapte specifice structurilor de siguranță școlară, cele de investigații criminale pe cele ale structurilor de protecție a animalelor și tot așa.
Pe de altă parte, una din excepții este dată de numărul de dosare aflate în lucru la un singur polițist, sperăm ca acesta să fie un criteriu de repartizare cu adevărat uzitat având în vedere că unele structuri aproape că nu au ce cerceta pe parcursul unui an, iar polițiștii de la alte structuri și linii de muncă au sute de dosare per polițist.
Deși au existat voci, pe semne avizate, care au reclamat faptul că polițiștilor de siguranță publică și patrulare le-au fost ”retrase” de la repartizare infracțiunile ce le-au fost date ”în competență” facem un efort să subliniem faptul că în conformitate cu prevederile legale și dispoziționale în vigoare, polițiștii din stradă nu au(nu ar trebui) sub nicio formă competențe de cercetare a infracțiunilor, în speță calitate de organ de cercetare penală. Însă, pentru că vorbim de un stat în care oricine poate deroga și ocoli legea, au existat și există unități de poliție din țară care au ”transformat” compartimentele de siguranță publică și patrulare în structuri de cercetare penală. Astfel, contrar Dispoziției 123/2012 și a altor acte normative incidente în vigoare, polițiștii din stradă au fost încărcați cu dosare penale.
Așadar, să nu vă mirați atunci când nu mai vedeți polițiști pe stradă la patrulare, pentru că ei au fost trași pe linie ”moartă” din punctul acesta de vedere, ei fiind închiși în birou suplinind lipsa de polițiști care să efectueze cercetarea penală. Da, este o inepție a unor șefi și a unui sistem care nu este capabil să așeze odată pentru totdeauna în mod eficient, corect și distinct structurile armei Poliție. Mereu ne izbim de acest dezastruos mod de abordare prin care 10 linii de muncă fac aceeași activitate, iar din acest considerent niciuna nu va reuși să o facă profesionist și eficient.
Dacă aveți propuneri sau observații vis-a-vis de noua dispoziție vă rugăm să ni le trimiteți la adresa de e-mail:sidepol@sindicatulpolitistilor.ro.
Schimbarea suntem noi,
ECHIPA SIDEPOL.