Prima etapă de reorganizare a Poliției de Ordine Publică
formată din Adrian Ilie – secretar general adjunct FSDR și Bogdan Giuroiu – președinte executiv SIDEPOL noua concepție de ordine publică din cadrul Poliției Române, care va fi postată si pe rețeaua INTRANET spre a fi consultată de toți polițiștii.
Această concepție va intra în vigoare prin emiterea unei Dispoziții de Inspector General care va abroga Dispoziția 123/2012. S-a avut în vedere faptul că la 01.10.2022 prin Legea nr. 146/2021 s-a operaționalizat faza pilot a S.I.M.E., precum și intrarea în vigoare a Dispoziției nr. 118/2022.
Prin nouă concepție se dorește reorganizarea managementul structurilor de ordine publică, astfel că la secțiile de poliție rurală care arondează maxim 9 comune, va fi înființat un compartiment de intervenție și patrulare, care va avea un număr de 15 funcții, iar la secțiile care depășesc de 9 comune, acest compartiment va avea până la 25 de funcții, doar acești polițiști vor efectua patrula și intervenția pe raza secției.
Se dorește ca polițiștii de la posturile de poliție să rămână efectiv la posturi și să desfășoare activități specifice (dosare penale; petiții; verificare agresori; etc). În situații excepționale (când din cei 15 polițiști încadrați la compartimentul de intervenție și patrulare, unii se află în concediu medical, concediu de creștere copil, concediu de odihnă, etc.) pot fi angrenați, doar ocazional prin excepție, și polițiștii de la posturi, în misiunile de patrulare și intervenție.
Totodată, fiecare post de poliție care are prevăzut în statul de organizare și funcționare mai mult de 2 funcții (șef de post și un ajutor) va pierde o funcție de ajutor șef de post, funcție care se va redistribui către compartimentul nou înființat.
Trebuie neapărat precizat că aceste modificări structurale au fost deja efectuate în județele în care a fost implementat S.I.M.E. în etapa pilot, mai exact Iași, Mureș, Vrancea și D.G.P.M.B. încă din data de 30.09.2022, prin suplimentarea funcțiilor și crearea compartimentelor în cauză în cadrul aparatelor secțiilor rurale, însă va fi nevoie de personal pentru a le încadra în perioada următoare. Direcția de Ordine Publică a subliniat faptul că aceste noi compartimente nu pot fi încadrate doar cu personal nou și neexperimentat, fapt ce ar duce la o vulnerabilitate, ci va fi nevoie și de polițiști cu experiență, idee la care am achiesat și noi.
În 2024, respectiv 2025, vor fi create restul de compartimente de patrulare și intervenție conform calendarului de implementare a S.I.M.E. pe măsură ce atribuțiile pe linia violenței domestice vor crește și ele. Previziunile specialiștilor direcției estimează ca orizont de timp pentru finalizarea procesului de reorganizare anul 2027, când toate funcțiile create în cadrul structurilor de O.P. ar putea fi încadrate total. Desigur că în paralel e nevoie de promovarea unei alte politici de resurse umane, pentru că în prezent balanța dintre trecerile în rezervă/demisii și încadrări este negativă, iar doar cele două unități de învățământ nu mai pot suplini nevoia de personal. Pe această cale vom încerca promovarea la nivel de minister a unei propuneri de transformare a unității Slatina în școală de poliție, iar în regiunea Moldova crearea unei noi școli de poliție.
În anii 2020-2021 organizația noastră sindicală a militat permanent pentru ca Ministerul Afacerilor Interne să se reformeze și să treacă de la un sistem dual polițienesc la unul monist cu o singură forță de poliție la nivel național, asemeni celor 19 state la nivel European, însă nici până în prezent nu s-a ajuns la un consens la acest capitol. Comasarea Poliției cu Jandarmeria ar pune capăt unui capitol tragic din istoria M.A.I, și anume deficitul de personal, fără a mai vorbi de eficiență, uniformizare, aliniere la standardele europene, creșterea capacităților instituționale etc.
În altă ordine de idei, toți polițiștii de ordine publică vor primi în dotare tablete cu acces la bazele de date. Se dorește eliminarea birocrației, astfel că începând cu luna iunie a anului 2023 să fie eliminată activitatea de completare fizică a documentelor de serviciu(raport de activitate, fișe de intervenții, rapoarte, procese verbale de orice fel, etc.), iar simultan să opereze și restul aplicațiilor informatice ale Poliției Române.
Organizația noastră sindicală a solicitat ca în noua concepție sa fie prevăzut în mod clar ca polițiștii care vor controla dispozitivele de menținere a ordinii publice să fie doar din ramura ordine publică, pentru a nu mai exista situații în care cei care verificau polițiștii sa nu fi lucrat măcar o zi in acest domeniu.
De altfel, am solicitat ca polițiștii care vor conduce activitatea de instruire să fie tot de specialitate de siguranță publică și patrulare/O.P. – ofițeri, pentru că nu e normal ca alte structuri să efectueze instructajul efectivelor de O.P., așa cum nici polițiștii de ordine publică nu efectuează instruirea colegilor de la rutieră, transporturi, investigații criminale, etc.
În etapa a doua a procesului de reorganizare se dorește înființarea unui compartiment de criminalitate judiciară în cadrul subunităților din mediul urban care sa degreveze polițiștii de proximitate de numărul mare de activități pe care aceștia le desfășoară, urmăridu-se ca polițistul de proximitate să redevină cunoscut în zona de responsabilitate, prin apropierea de cetățeni și nu ca acesta sa fie sufocat de sarcinile trasate.
Vom puncta faptul că la data de 29.06.2022 D.O.P. a organizat o dezbatere preliminară în care au fost punctate în linii mari modificările de care am luat la cunoștință în cursul zilei de ieri, iar anterior organizația noastră sindicală a transmis o serie de propuneri, o parte din ele reflectându-se sub o formă sau alta în noua concepție pusă în dezbatere.
Aici le vom aminti pe cele mai importante:
–Specializarea și profesionalizarea polițiștilor de siguranță publică care vor efectua doar activități de patrulare și intervenție, urmând a fi degrevați de alte atribuții conexe;
–Crearea unei linii direcționale total separate de restul celor specifice de O.P., și anume Serviciul Coordonare Misiuni de Ordine Publică creat prin comasarea serviciilor coordonare urban și rural, exact cum am propus și noi, care va coordona activitatea specifică de patrulare și intervenție.
Salutăm inițiativa domnului director și așteptăm ca și pe viitor să fim consultați cu aceeași deschidere, dovada că Direcția de Ordine Publică dă semne de modernizare și adaptare la noile provocări instituționale. Transparența de care s-a dat dovadă fiind un prim exemplu că doar împreună, instituția și organizațiile sindicale, putem găsi soluții cu adevărat ancorate în realitatea zilelor noastre și care să răspundă atât nevoilor instituționale, cât și ale polițiștilor.
Vom depune propuneri fundamentate de modificare a unor articole din prezenta concepție pentru că, deși reprezintă o îmbunătățire a cadrului de organizare și funcționare a structurilor de O.P. față de Disp. 123/2012, încă este loc de mai bine. În continuare au rămas nerezolvate mai multe probleme identificate de-alungul timpului, iar una extrem de importantă este reprezentată de nealinierea în plan structural și funcțional a Poliției Române cu privire la existența unei structuri mobile de ordine publică cu capacitatea de intervenție ridicată și mobilitate crescută.
Așteptăm propunerile voastre la adresa de e-mail: sidepol@sindicatulpolitistilor.ro.
Schimbarea suntem noi,
ECHIPA SIDEPOL.