Unde au „dispărut” dubele poliției
contextul evoluției tehnicii folosite în activitatea infracțională. Cu toate acestea, achizițiile pe care factorii decidenți le derulează trebuie să fie în deplină concordanță cu cerințele operative și strict după o formă de standardizare dată de un cumul de necesități în funcție de formațiunea sau structura beneficiară.
Acum aproape două decenii, comanda Ministerului Afacerilor Interne a achiziționat pentru armele din subordine autospeciale cu care au înzestrat parcurile auto ale acestora, în funcție de nevoi și specificul activității lor. Spre exemplu structurile de ordine publică ale poliției, poliției de frontieră și jandarmi au primit autospeciale VW Transporter 2.5 4×4, compartimentate, cu dotări specifice activității de poliție.
Aceste autospeciale au fost echipate după standardele polițiilor europene de la acea vreme. De asemenea structurile de poliție rutieră, frontieră și de jandarmi cu atribuții pe linia circulației rutiere au primit autospeciale VW Passat 2.5/2.8.
Făcând abstracție de marca acestor autospeciale, trebuie menționat că strict din punctul de vedere al capacităților tehnice, achiziția a însemnat un salt imens în procesul de înzestrare corespunzător al parcului auto al M.A.I. Totodată aceasta s-ar remarcat prin eficientizarea activităților polițienești, precum și adaptare la noua situație operativă.
În cele ce vor urma, ne vom axa pe nevoile poliției de ordine publică care în ultimii 10 ani a rămas fără aceste „dube” atât de indispensabilele și utile activității de menținere a ordinii publice, prin misiunilor de intervenție și patrulare. În prezent mai există doar câteva unități de poliție din țară care mai dețin în parcul auto propriu aceste autospeciale de transport și intervenție, în schimb majoritatea polițiilor municipale și secțiile urbane, au fost obligate să le trimită spre casare din cauza uzurii morale și tehnice.
Polițiștii din țară sunt nevoiți să intervină „îngrămădiți” în acele VW Polo, din clasa de autovehicule Supermini(B). Activitățile de intervenție și transport devin o corvoadă atunci când singurele autospeciale disponibile sunt aceste autovehicule, gândite strict pentru activități de „shopping” sau plimbări urbane.
Nici achiziția celor câteva sute de autovehicule Dacia Logan nu s-a dovedit a fi o alegere bună, ținând cont de specificațiile tehnice și dotările instalate. Capacitatea cilindrică și puterea mică a motoarelor, lipsa dotărilor specifice muncii de poliție și nu în ultimul rând standardele minime de siguranță pe care le oferă, ne oferă multe semne de întrebare cu privire la oportunitatea pe viitor a înzestrării parcului auto al unităților MAI cu acest tip de autovehicul, mai ales pentru structurile operative.
Fie că vorbim de țările din vestul Europei precum Portugalia, Spania, Franța sau Germania, fie că vorbim despre țările din estul Europei precum Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria sau Bulgaria, este imposibil a nu se observa că structurile de ordine publică dețin pentru exploatare autospeciale de tip van, autovehicule cu capacități unice, capabile să răspundă tuturor nevoilor unei structuri operative cu atribuții pe linia siguranței și ordinii publice.
De asemenea, este de luat in considerare și opinia polițiștilor din stradă care au solicitat derularea unor licitații pentru înnoirea parcului auto al poliției strict pe baza unor standardizări impuse de necesitățile și nevoile îndeplinirii cu eficiență a misiunilor pe care le execută.
- Transportul la sediile subunităților de poliție a mai multor persoane este imposibila, iar numărul de autospeciale este limitat.
- La intervenții la care este nevoie de un număr mare de forțe polițiștii sunt înghesuiți în aceste autospeciale, pe când colegii jandarmi sunt transportați în autovehicule corespunzătoare.
- S-a observat de-alungul anilor și o percepție diferită a persoanelor cu care se intră în contact față de organele de ordine în funcție și de logistica și tehnică avută la dispoziție de aceștia.
Luând exemplul Poloniei și a altor țări membre U.E. se pot procura autospeciale de tip van adaptate activității de ordine publică din mediul urban de două tipuri:
- Autovehicul van standard cu 8+1 locuri, pentru patrulare, intervenție și transportul polițiștilor organizați în patrule speciale auto in cadrul politiilor municipale, orășenești, a secțiilor de poliție urbane, chiar și rurale.
- Autovehicul van special compartimentat pentru transportul unui număr de 4-5 polițiști concomitent cu alte 2-4 persoane la sediul poliției. Se vor găsi astfel soluții tehnice împreună cu producătorul.
Considerăm oportună această posibilitate dată mai ales de existența licitației pentru un număr considerabil de autospeciale de tip van destinate M.A.I., urmând a avea o solicitare, în acest sens, către conducerea ministerului pentru achizitia unor astfel de autospeciale care să fie date în doatrea structurilor de ordine și siguranță publică din cadrul Poliției Române.
Schimbarea suntem noi!
Echipa SIDEPOL